Kazuha Katayama
Works

庭の縁 / The Edge of the Garden

Exhibition view

Still of video

About the work -「常滑フィールド・トリップ2009」 土管坂休憩所(愛知県常滑市栄町)/ “Tokoname Field Trip 2009” Dokan-zaka Rest House, Tokoname city, Aichi prefecture

古い焼き物の工房と民家が立ち並ぶ愛知県常滑市の市街地を舞台にしたアートプロジェクト、「常滑フィールド・トリップ2009」参加作品。

このプロジェクトでは、観光地である「やきもの散歩道」に住むある方を取材した。
彼は常滑で生まれ育ち、現在は仕事をリタイアして庭造りを楽しんでいる。
花が咲き乱れる野原のような彼の庭は、迷い込んだ観光客の目を惹き、楽しませてくれる。また彼も観光客との交流を楽しんでいる。
個人的な思いや人となりがきっかけで造られる庭は、町の景観や記憶を形作るものになっていく。
このような、庭の主と、庭との関係を見つめる作品。


This work was part of the "Tokoname Field Trip 2009" art project, set in the cityscape of Tokoname City, Aichi Prefecture, where old pottery workshops and traditional homes stand side by side.

For this project, I interviewed a resident living along the "Pottery Footpath," a popular tourist area. He was born and raised in Tokoname and is now retired, spending his time enjoying gardening. His garden, which resembles a wildflower meadow, catches the eyes of wandering tourists, bringing them delight. He, in turn, enjoys the interactions with these visitors.
Gardens created from personal sentiments and the character of their owners contribute to shaping the landscape and memories of the town. This work focuses on the relationship between the garden owner and the garden itself.


Production process

1週間に1回程度のペースで庭に通い、
・縁側で主の方と世間話をするかたちで、庭について、常滑での生活等についての話を伺う
・庭の片隅に置かれた刈った後の草をもらう
といった取材を行う。
また月に1回程度、庭の様子と、庭に主の方がたたずむ様子をビデオに撮る。
取材期間は、2009年5月〜10月までの約4ヶ月間にわたった。

作品は、その庭のすぐ近所にある旧民家の「土管坂休憩所」で展示した。
その一室で、話した時の言葉の断片と、枯れた草を合わせて壁一面に展示。隣の部屋ではビデオを上映した。
また、その庭で収穫されたコスモスの種を来場者に配った。


I visited the garden approximately once a week to conduct interviews, which included:

Having casual conversations on the veranda with the garden owner, during which we discussed the garden, life in Tokoname, and other topics.
Receiving cut grass placed in a corner of the garden.
Additionally, about once a month, I filmed the state of the garden and the garden owner standing in it.
The interview period spanned approximately four months, from May to October 2009.

The work was exhibited at the "Dokan-zaka Rest House," an old private residence located very close to the garden. In one room, I displayed fragments of our conversations along with dried grass, covering an entire wall. In the adjacent room, I screened the video. Additionally, I distributed cosmos seeds harvested from the garden to visitors.